Friday, December 2, 2011

KENALI LAH DIRI ITU..

"Kenal lah diri sementara masih hidup ini, kenal lah sebenar diri semantara umor masih ada lagi ini, kenal lah hakikat kebenaran diri sendiri sementara roh masih bernyawa lagi ini .Sayidina Ali k.w. r.a.adalah menantu Nabi SAW, berkata, berpesan dan mengingatkan diri kita ini :
“Manusia ketika hidup di dunia semuanya tidur bermimpi, terlena, lalai, bila mati baru mereka terjaga tersedar, siapa kah dirinya yang sebenarnya .”

Rupa-rupanya hanya apabila seseorang itu mati kan dirinya sekarang ini, yaitu ingatkan MATI sebanyak-banyaknya, baru lah mereka boleh menjadi bijaksana, pandai, cerdik, pintar dan benar, barulah hakikat kehidupan ini tersingkap dengan sejelas-jelasnya.

Ketika itu barulah si mati dapat “melihat” hidup dengan jelas terang menerang dan benar tepat sekali yang dihadapan dunia ini ada lah ALLAH HU AKBAR..nya....

Rasulullah s.a.w., sabda:
"Orang yang sempurna akalnya yakni yang cerdik, pintar, pandai, bijaksana dan benar kehidupannya ialah orang yang suka memeriksa muhasabah dirinya sendiri, dengan banyak mengingati hari kematinya.
Adapun orang yang lemah yakni yang bodoh. jahil akalnya pula ialah orang yang selalu mengikut runtunan hawa nafsu amarahnya dan ia banyakan berangan-angan yakni mendapat kurniaan Allah tanpa turuti perintah dan suruhan ALLAH .""

No comments:

Post a Comment