Saturday, November 26, 2011

JANGAN SOMBONG..

Rasulullah SAW pernah bersabda : "Sesiapa berjalan dengan pakaian yang menyeret, ALLAH tidak akan melihat kepadanya pada hari kiamat."
Sebaik sahaja Ummu Salamah r.a. , salah seorang isteri Rasulullah SAW mendengar hadis tersebut, ia bertanya : "Bagaimana para wanita memperlakukan pakaian panjang mereka?" 
Baginda menjawab : "Naikkan satu jengkal." 
Ia berkata lagi : "Bagaimana jika nampak mata kakinya?" 
Rasulullah SAW menjawab : "Naikkan satu hasta(mata kakinya tetap tertutup) dan jangan melebihkannya.
Wahai Ummu Mukminin! Allah mempunyai ukuran, wahai Ummu Salamah! Wanita-wanita muslimah bukan orang yang memanjangkan pakaian dan bukan orang-orang yang sombong.
Wanita-wanita muslimah itu pemalu, menjaga maruah, suci dan mulia. Tidak patut tumit mereka kelihatan dan pakaian mereka mempunyai bahagian bawah yang panjang mengheret di atas permukaan tanah, sehingga tidak ada lelaki dapat melihatnya.
Kebanyakan wanita sekarang, mereka menaikkan pakaian mereka setinggi mungkin kerana takut terkena air atau lumpur. Bahkan mereka akan menanggalkannya hanya kerana ingin mengikuti wanita-wanita moden dan perempuan murahan. 
Mereka mempunyai seribu satu alasan untuk berpakaian hampir telanjang. Kaum lelakinya tidak mempunyai sifat kelakian kecuali hanya pada nama sahaja. 
Mereka berjalan di samping wanita tanpa ada rasa malu.
p/s : Hidup lebih baik adalah dengan malu. Kayu tetap kayu walaupun kulitnya mengelupas. Demi ALLAH tidak ada baiknya hidup di dunia bila rasa malu telah hilang..

No comments:

Post a Comment